oppklaring om lavkarbo

Det ligger maaasse info blant annet HER og mer spesifikt akkurat HER, men for de som ikke fikk det med seg eller helt kan tro på det:

Det er INGEN KALORITELLING.

Det hele baserer seg på at kroppen først og fremst har lyst til å skaffe seg energi ved å forbrenne karbohydrater, siden de er enkle å bryte ned og utnytte. De er også lette for kroppen å lagre som fett, spesielt de "slemme" (men åh så gode) karbohydratene som finnes i potet, pasta, hvitt brød, fint mel, sukker, frukt og bær osv.

Når du da kutter ut inntaket av karbohydrater, ned til under den magiske grensen ved 20 gram, må kroppen skaffe seg energi på andre måter. Derfor kan og bør du ha en del fett i kosten, for da går kroppen over på fettforbrenning, som tross alt er enklere enn å bryte ned protein. Det tar noen dager å tømme kroppens glykogenlagre (HER), men så omstiller kroppen seg til å skaffe energi gjennom fettforbrenning. Da skal kroppen komme i en tilstand som i tillegg er mer våken og skjerpet, og sultfølelsen skal forsvinne, i sterk motsetning til den slappe, matbesatte tilværelsen i hvert fall jeg opplever når jeg prøver å nedjustere matinntaket.

Du kan spise masse god og fet mat, kroppen skal brenne kroppsfett også uansett. Det er vel minst like enkelt som å utnytte fett i kosten, slik jeg har forstått. Men noe annet genialt er at i den tilstanden, som kalles Ketose, skal kroppen kun ta energi fra fettlagrene. Muskelmassen får være i fred, det er ikke bare noe som påstås, men også noe det finnes hundrevis av tilbakemeldinger på fra takknemlige folk som stiller med fullt navn og skryter av dietten.

 

Jeg personlig er nå på kveld, tredje dag, skjønt egentlig bare andre dag der jeg garantert er under 20 gram. Tror jeg bikket mer mot 25 g den første dagen, men nå er jeg på rett spor.

 

Hvorfor jeg gjør dette? Fordi jeg har lagt på meg de siste årene, sakte men sikkert, en kilo eller to i året. Som plutselig ble en del etter fem år, og selv om jeg ikke vil tilbake til sånn jeg så ut da jeg var fjorten, trivdes jeg mye bedre da jeg var seksten. Jeg har IKKE anoreksi, og er veldig opptatt av å ikke bli besatt av slanking. Jeg vil bare tilbake til min trivselsvekt, og bli der. Få en slankere midje, flatere mage og smalere lår igjen, komme inn i min Skinny Jeans, og bli der.

 

Min opplevelse sålangt: Skal prøøve å spare dere for allverdens matprat, men det blir sikkert litt mer. Kort fortalt har jeg altså spist egg og bacon, kyllingsalat, biff med bearnaise, og snacksen min er bacongull og bringebær. (Bringebær og jordbær er nemlig karbohydratfattig, hurra!) Har jo blitt sulten når det har gått for lenge mellom måltidene, men aldeles ikke helt besatt av sukkerholdig mat, pasta, ost osv, som jeg vanligvis ville ha blitt for lengst på en vanlig diett. Det går nok også veldig mye på det psykiske, jeg vet at jeg kan spise meg god og mett på god mat, så da blir jeg ikke like panisk. Og får heller ikke den følelsen av at "Søren heller, det her går ALDRI lenge nok til at det vil funke, kan like gjerne gi opp med en gang MOMS".

 

Hva har jeg tenkt å spise? Frokost er veldig greit. Der fortsetter jeg bare å variere egg og bacon på de mange måter som finnes, kan også lage en lavkarbo ""riskrem"" etter en oppskrift fra Kitty Mallow. Skal kanskje lage det i kveld. Lunsj er også greit, klart det blir litt vanskelig iblant å ikke kunne spise baguett eller brødskive, ta en kjapp lunsj på Big Bite osv. Men kyllingsalat med isberg, tomat, agurk, paprika og f eks egg, fetaost og dressing, blir mer enn lavt nok på karbene og en veldig god og sunn lunsj.

Middag er i hvert fall greit, har bare blitt biffstrimler og bearnaisesaus hittil. Upsi... yndlingsretten min! Men det er jo uansett flott lavkarbomat med bare ca 2 carbs på en stor porsjon, hvis man velger den rette sausen. Kan såklart ha salat til det også. Så jeg kan lage egentlig hva jeg vil av fisk, storfe, kylling, svin, lam osv. Skal prøve meg på diverse koteletter (som jeg ser for meg også kan pakkes til lunsj og spises kaldt om man blir lei av salat) og det blir definitivt en del kylling.

Tenkte å unne meg taco på lørdag, men kan da bruke max én liten lefse eller to vanlige skjell, og skal prøve å lage mitt eget tacokrydder av chili og hva det nå er oppi. For sånne ferdigposer med saus/krydder/whatever har ofte ekstra carbs, og tacokrydder er ikke noe unntak. Bearnaise er det også bedre å kjøpe Fjordland sin ferdige, i stedet for pose. Karbonader og andre varianter av kjøtt blir det vel, og Kitty hadde en oppskrift på "burgerbrød" (Oopsie Rolls) som jeg også skal teste. Masse god inspirasjon til lavkarbo der hvis man blar litt bakover :)

 

 

Jaaa. Det ble veldig langt, men hvis noen tar seg tid til å lese gjennom håper jeg de sitter igjen med mer info om hva lavkarbo er og hvorfor jeg gjør det :) (Natta overfladiske bloggen....)

2 kommentarer

Julie

12.jan.2011 kl.14:53

Aha :-) Har ikke satt meg så mye inn i lavkarbo, men virker som mange trives med det. Men underskudd må man vel uansett være i for å gå ned i vekt, selv om man ikke direkte teller kaloriene?

Julie

13.jan.2011 kl.14:06

SV: Altså, inntak vs forbrenning er jo ikke noe man kommer utenom, uansett om man baserer kosten sin på fett, proteiner eller karbohydrater. Spiser man i overskudd på lavkarbo så vil man legge på seg, uansett om man "lurer" kroppen til å forbrenne mer fett.

Jeg vil kanskje tro (har ikke noe forskning på dette, men bare en tanke) at når man følger en diett som lavkarbo, at man blir flink til å følge med på maten og inntaket, og at det automatisk justerer seg i forhold til kaloriene? Det er jo ofte mye kalorier i mat med mye karbohydrater og da kommer man jo unna de kaloriene ved å ligge unna karbohydratene generelt.

Skriv en ny kommentar

Charlotte

Charlotte

19, Trondheim

Life is an endless struggle full of frustrations and challenges, but eventually you will find a hair stylist you like.

Følg min blogg med bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits